Skontaktuj się z nami!   +48 511 991 135

Utagawa Kuniyoshi. W świecie legend i fantazji – wystawa


Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku
Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku
Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku

W 150. rocznicę śmierci Utagawy Kuniyoshiego, japońskiego artysty nurtu ukiyo-e, Muzeum Narodowe w Krakowie organizuje wystawę jego prac. Jej celem jest przedstawienie twórczości jednego z najznakomitszych artystów drzeworytu. W Kamienicy Szołayskich pokazanych zostanie około 100 prac.


Kuniyoshi (1797–1861) należy do ostatnich wielkich twórców tzw. złotego, klasycznego okresu drzeworytu ukiyo-e. W Polsce rzadko są organizowane wystawy poświęcone jednemu artyście japońskiemu, zwłaszcza twórcy tej klasy. Ukiyo-e to nazwa nurtu w sztuce okresu Edo (1603–1868), kiedy Japonia, zjednoczona po długoletnich bratobójczych wojnach, uzyskała pokój na ponad 260 lat pod rządami rodu Tokugawa. Był to jednocześnie okres izolacji kraju, co wyraźnie wpłynęło na sztukę tego czasu. „Ukiyo-e” to dosłownie „obrazy z przemijającego świata”, otaczającą rzeczywistość postrzegano bowiem jako czas ulotny, przepływający „jak tykwa unoszona prądem rzeki”.

Kapłan Nichiren brnący w śniegu w czasie swego wygnania w wiosce Tsukahara na wyspie Sado / Sadojima; Z serii: Z życia Wielkiego Świętego / Kōso go-ichidai ryaku zu; Oryginał ok.1835–1836 (odbitka późniejsza)
Kapłan Nichiren brnący w śniegu w czasie swego wygnania w wiosce Tsukahara na wyspie Sado / Sadojima; Z serii: Z życia Wielkiego Świętego / Kōso go-ichidai ryaku zu; Oryginał ok.1835–1836 (odbitka późniejsza)

Wyobraźnią i pomysłowością Kuniyoshi zadziwiał nie tylko sobie współczesnych. Artysta zaskakuje także dziś. Punktem wyjścia dla jego sztuki są tematy zaczerpnięte z historii Japonii, legend i podań, zjawy, duchy i demony umiejscawiane w realnym świecie. Bliskie mu były również zwierzęta, zwłaszcza koty, którym w swych pracach nadawał cechy ludzkie. Przy całym bogactwie pomysłów Kuniyoshi ukazuje widzom także spokojne, nastrojowe i pełne uroku pejzaże, zapraszając do podróży przez Japonię o różnych porach roku. Wystawa w Muzeum Narodowym to dla widza również okazja niecodziennego spotkania z japońskim artystą, który z zainteresowaniem podglądał europejski warsztat malarski: zmagał się z perspektywą centralną, posługiwał się światłocieniem.

Popiersie mężczyzny utworzone z nagich postaci; ok. 1847
Popiersie mężczyzny utworzone z nagich postaci; ok. 1847

Ekspozycję wzbogaca pięknie wydany katalog oraz bogaty program edukacyjny: warsztaty wprowadzające w świat drzeworytu japońskiego, wykłady i spotkania przybliżające sylwetki Utagawy Kuniyoshiego oraz kolekcjonera – Feliksa Jasieńskiego.

Prezentacji dzieł japońskiego artysty towarzyszy film animowany.

Wystawę można oglądać do 15 stycznia 2012 w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Kamienicy Szołayskich przy ul. Szczepańskiej 11 w Krakowie.

Bilety: normalny – 8zł, ulgowy – 4zł, rodzinny – 16zł, grupowy normalny – 5zł, grupowy ulgowy – 3zł

 

 

Losowe zdjęcia

pawe_gawkowski_panteon_biaystok_ii_miejsce_tatua_may_20120306_1200318318 nothing_between_us_20100815_1707324022 mothra_20100214_1902903665 pawe_gawkowski_panteon_biaystok_20101015_1075305143 trapped_under_ice_3_20120809_2040320597 xdigx_16_20120526_1089149744 hardside_6_20120828_1921134586 warsztat_1305-58-of-105 288257031_5420677921296141_5676696573498031454_n