Skontaktuj się z nami!   +48 511 991 135

Utagawa Kuniyoshi. W świecie legend i fantazji – wystawa


Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku
Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku
Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku

W 150. rocznicę śmierci Utagawy Kuniyoshiego, japońskiego artysty nurtu ukiyo-e, Muzeum Narodowe w Krakowie organizuje wystawę jego prac. Jej celem jest przedstawienie twórczości jednego z najznakomitszych artystów drzeworytu. W Kamienicy Szołayskich pokazanych zostanie około 100 prac.


Kuniyoshi (1797–1861) należy do ostatnich wielkich twórców tzw. złotego, klasycznego okresu drzeworytu ukiyo-e. W Polsce rzadko są organizowane wystawy poświęcone jednemu artyście japońskiemu, zwłaszcza twórcy tej klasy. Ukiyo-e to nazwa nurtu w sztuce okresu Edo (1603–1868), kiedy Japonia, zjednoczona po długoletnich bratobójczych wojnach, uzyskała pokój na ponad 260 lat pod rządami rodu Tokugawa. Był to jednocześnie okres izolacji kraju, co wyraźnie wpłynęło na sztukę tego czasu. „Ukiyo-e” to dosłownie „obrazy z przemijającego świata”, otaczającą rzeczywistość postrzegano bowiem jako czas ulotny, przepływający „jak tykwa unoszona prądem rzeki”.

Kapłan Nichiren brnący w śniegu w czasie swego wygnania w wiosce Tsukahara na wyspie Sado / Sadojima; Z serii: Z życia Wielkiego Świętego / Kōso go-ichidai ryaku zu; Oryginał ok.1835–1836 (odbitka późniejsza)
Kapłan Nichiren brnący w śniegu w czasie swego wygnania w wiosce Tsukahara na wyspie Sado / Sadojima; Z serii: Z życia Wielkiego Świętego / Kōso go-ichidai ryaku zu; Oryginał ok.1835–1836 (odbitka późniejsza)

Wyobraźnią i pomysłowością Kuniyoshi zadziwiał nie tylko sobie współczesnych. Artysta zaskakuje także dziś. Punktem wyjścia dla jego sztuki są tematy zaczerpnięte z historii Japonii, legend i podań, zjawy, duchy i demony umiejscawiane w realnym świecie. Bliskie mu były również zwierzęta, zwłaszcza koty, którym w swych pracach nadawał cechy ludzkie. Przy całym bogactwie pomysłów Kuniyoshi ukazuje widzom także spokojne, nastrojowe i pełne uroku pejzaże, zapraszając do podróży przez Japonię o różnych porach roku. Wystawa w Muzeum Narodowym to dla widza również okazja niecodziennego spotkania z japońskim artystą, który z zainteresowaniem podglądał europejski warsztat malarski: zmagał się z perspektywą centralną, posługiwał się światłocieniem.

Popiersie mężczyzny utworzone z nagich postaci; ok. 1847
Popiersie mężczyzny utworzone z nagich postaci; ok. 1847

Ekspozycję wzbogaca pięknie wydany katalog oraz bogaty program edukacyjny: warsztaty wprowadzające w świat drzeworytu japońskiego, wykłady i spotkania przybliżające sylwetki Utagawy Kuniyoshiego oraz kolekcjonera – Feliksa Jasieńskiego.

Prezentacji dzieł japońskiego artysty towarzyszy film animowany.

Wystawę można oglądać do 15 stycznia 2012 w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Kamienicy Szołayskich przy ul. Szczepańskiej 11 w Krakowie.

Bilety: normalny – 8zł, ulgowy – 4zł, rodzinny – 16zł, grupowy normalny – 5zł, grupowy ulgowy – 3zł

 

 

Losowe zdjęcia

schizma_17_20120809_2094405722 body_art_convention_warsaw_2011_20120106_1137511799 transilvania_tattoo_expo_2010_20100826_1540354524 piotr_wojciechowski_collection_20100814_1068599329 sick_of_it_all_persistence_tour_20090611_1437584452 in_other_climes_20111031_1914625529 eye_for_an_eye_20110407_1851507588 bane_20101111_1323735319 trapped_under_ice_20101111_1436556942