Skontaktuj się z nami!   +48 511 991 135

Utagawa Kuniyoshi. W świecie legend i fantazji – wystawa


Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku
Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku
Bitwa na równinie Kawanakajima. Bezpośrednie starcie Uesugi Kenshina z Takedą Shingenem; 1855; lewa plansza tryptyku

W 150. rocznicę śmierci Utagawy Kuniyoshiego, japońskiego artysty nurtu ukiyo-e, Muzeum Narodowe w Krakowie organizuje wystawę jego prac. Jej celem jest przedstawienie twórczości jednego z najznakomitszych artystów drzeworytu. W Kamienicy Szołayskich pokazanych zostanie około 100 prac.


Kuniyoshi (1797–1861) należy do ostatnich wielkich twórców tzw. złotego, klasycznego okresu drzeworytu ukiyo-e. W Polsce rzadko są organizowane wystawy poświęcone jednemu artyście japońskiemu, zwłaszcza twórcy tej klasy. Ukiyo-e to nazwa nurtu w sztuce okresu Edo (1603–1868), kiedy Japonia, zjednoczona po długoletnich bratobójczych wojnach, uzyskała pokój na ponad 260 lat pod rządami rodu Tokugawa. Był to jednocześnie okres izolacji kraju, co wyraźnie wpłynęło na sztukę tego czasu. „Ukiyo-e” to dosłownie „obrazy z przemijającego świata”, otaczającą rzeczywistość postrzegano bowiem jako czas ulotny, przepływający „jak tykwa unoszona prądem rzeki”.

Kapłan Nichiren brnący w śniegu w czasie swego wygnania w wiosce Tsukahara na wyspie Sado / Sadojima; Z serii: Z życia Wielkiego Świętego / Kōso go-ichidai ryaku zu; Oryginał ok.1835–1836 (odbitka późniejsza)
Kapłan Nichiren brnący w śniegu w czasie swego wygnania w wiosce Tsukahara na wyspie Sado / Sadojima; Z serii: Z życia Wielkiego Świętego / Kōso go-ichidai ryaku zu; Oryginał ok.1835–1836 (odbitka późniejsza)

Wyobraźnią i pomysłowością Kuniyoshi zadziwiał nie tylko sobie współczesnych. Artysta zaskakuje także dziś. Punktem wyjścia dla jego sztuki są tematy zaczerpnięte z historii Japonii, legend i podań, zjawy, duchy i demony umiejscawiane w realnym świecie. Bliskie mu były również zwierzęta, zwłaszcza koty, którym w swych pracach nadawał cechy ludzkie. Przy całym bogactwie pomysłów Kuniyoshi ukazuje widzom także spokojne, nastrojowe i pełne uroku pejzaże, zapraszając do podróży przez Japonię o różnych porach roku. Wystawa w Muzeum Narodowym to dla widza również okazja niecodziennego spotkania z japońskim artystą, który z zainteresowaniem podglądał europejski warsztat malarski: zmagał się z perspektywą centralną, posługiwał się światłocieniem.

Popiersie mężczyzny utworzone z nagich postaci; ok. 1847
Popiersie mężczyzny utworzone z nagich postaci; ok. 1847

Ekspozycję wzbogaca pięknie wydany katalog oraz bogaty program edukacyjny: warsztaty wprowadzające w świat drzeworytu japońskiego, wykłady i spotkania przybliżające sylwetki Utagawy Kuniyoshiego oraz kolekcjonera – Feliksa Jasieńskiego.

Prezentacji dzieł japońskiego artysty towarzyszy film animowany.

Wystawę można oglądać do 15 stycznia 2012 w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Kamienicy Szołayskich przy ul. Szczepańskiej 11 w Krakowie.

Bilety: normalny – 8zł, ulgowy – 4zł, rodzinny – 16zł, grupowy normalny – 5zł, grupowy ulgowy – 3zł

 

 

Losowe zdjęcia

Stay True tattoo_festival_d_2009_20100218_1195252100 pawe_robtattoo_krakw_20100315_2005427051 anbi_ii_miejsce_tatua_realistyczny_20090809_1424925801 sandy_peng02 the_casualties_11_20121201_1120002109 tattoo_konwent_gdask_2009_20090727_1786951569 53825940_2148245071890480_8657435376060727296_n 22490209_1459595534130926_8188191892575395834_n